Van Johannesburg naar Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Vincent Zaalen - WaarBenJij.nu Van Johannesburg naar Tzaneen - Reisverslag uit Tzaneen, Zuid-Afrika van Vincent Zaalen - WaarBenJij.nu

Van Johannesburg naar Tzaneen

Door: Vincent van Zaalen

Blijf op de hoogte en volg Vincent

20 Juli 2016 | Zuid-Afrika, Tzaneen

We rijden de op snelweg tussen Johannesburg en Polokwane. Nog 100 km te gaan tot Polokwane. We hebben net gewisseld met rijden. Hellen stuurt en daarom een mooi tijd om een verslagje te schrijven. Af en toe natuurlijk even naar buiten kijken want er is genoeg te zien. Eerst terug naar gisteren. Prima vlucht gehad en rond 21:15 geland in Johannesburg. Vlotte douane controle en toen op zoek naar de chauffeur van de lodge die ons zou ophalen. Dat ging niet helemaal goed maar na kwartier hadden we elkaar toch gevonden. Tenminste, als je zegt “dat ie op 3 lange meiden en een lange vrouw moet letten”. Naar de lodge was maar een klein stukje. De wijk waarin de lodge lag was uitgestorven. Geen auto’s, geen mensen, alleen maar donker en alles achter hoge hekken. De chauffeur bediende het hek vanuit zijn auto. Gauw inchecken, betalen met je pinpas en toen slapen. We waren best moe en wilde ook niet te laat opstaan. Op de kamer was het best koud. Gelukkig waren ze zo gastvrij geweest de elektrische onderdeken aan te zetten. Hoewel, het ding stond zo hoog dat de damp uit het bed sloeg.

Om 7.00 ging de wekker. Douchen inpakken en 7.30 ontbijt. Een lege ontbijtzaal die in soort een soort serre achtig gebouw was gehuisvest Het weer is heerlijk. Strakblauwe lucht en de temperatuur rond de 20 graden. Hoezo winter? Bij Europacar onze auto opgehaald. Een gloednieuwe Hyundai Tucson. Stuur aan de rechterkant, dat dan weer wel. Na wat puzzelen met de bagage, (vier keer alles erin en alles eruit)) paste het toch ineens. En weg waren we. Het linksrijden viel mee. De eerste kilometers een beetje nerveus, logisch met 4 meerijders , een spaghetti aan autobanen, linksrijden en een nieuwe auto zonder versnellingsbak. Maar toch, linksrijden went erg snel. Voor we het wisten waren we Johannesburg al uit en op weg naar Tzaneen, 400 km verder gelegen. We hadden qua snelheid vooraf gerekend op een gemiddelde van 80 maar we rijden op ons gemak makkelijk 120 km. Veel snelheidscontroles, dus oppassen want een paar keer rijd ik ongemerkt al 130 en dat moet je hier niet doen.

Rond 16:00 uur rijden we via de Mangoepas Tzaneen in. De Mangoepas is een bijzondere route. Theeplantages, bananenvelden, dennebossen, watervallen, en dat zover het oog reikt. Ingecheckt in Hotel Tzaneen en een paar boodschappen gedaan bij een supermarkt. We hadden dus de verkeerde! Want toen we die daarnaast inliepen “Food loves market” zagen we een supermarkt die we in Nederland eigenlijk nauwelijks kennen. Alle topkwaliteit, van buiten dan want we hebben niet geproefd, lag bij elkaar verzameld. Toen snel bijna hardlopend naar het hotel want de zon ging onder en na vijven moet je hier niet op straat lopen.
Wat er dan zo gevaarlijk is weten we niet. De zwarte bevolking is bijzonder vriendelijk en (te) zeer gedienstig. Het oude verleden van apartheid voel je wel. We voelen ons er soms ook wat een beetje ongemakkelijk bij. We zijn er nog niet uit. Daarvoor is ons verblijf nog te kort. We gaan nu slapen. Morgen een drukke dag. Het wordt om 7:30 ontbijten. Ik had graag vroeger gehad maar ja met meiden die groter worden wordt je stem minder bepalend. Hahaha. Wordt vervolgd.

• 20 Juli 2016 - 10:57

Martin:

leuk verhaal heer, dames; ik heb Frank gevraagd naar het gevaar op straat 's avonds
    groet
    Martin

Hoi,
    Muggen zullen het in dit seizoen niet zijn.
    's Avonds gebeuren meer overvallen.
    Het hangt af van waar je bent, op het platteland weinig problemen. Soms zijn de waarschuwingen wat overdreven. Toch heb ik de laatste keer om 20:00 uur in Calvinia acht dronken negers om me heen gehad. Ik bleef rustig, liep zelfs nog een keer naar ze terug en had pepperspray in de hand. Toen begon een oudere negerin de heren terug hun auto in te loodsen, al scheldend op mij.

Het is niet geheel risicoloos.

Frank

• 20 Juli 2016 - 17:01

Niels:

diepe zucht.. jullie daar / wij hier.... Ook hier Afrikaans zonnetje en temperatuur; dat dan weer wel.

Laat maar komen die verhalen; pictures please!!

Bye, N!els & Syl

• 20 Juli 2016 - 18:13

Mirjam & Marcel:

Ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen! Zo zijn ook wij een beetje in Zuid Afrika. Goede reis en heel veel plezier.

• 20 Juli 2016 - 18:43

Nici Marah Verhagen:

Lieve jullie allen, wow! Wat een herkenning! Maak het goed en geniet van alles wat er is! Liefs, Nici Marah

• 20 Juli 2016 - 20:37

Pauline :

Erg leuk om jullie wederwaardigheden te lezen. Graag meer verhalen!! Veel plezier.

• 21 Juli 2016 - 07:28

Frank Van Dorp:

De kop is eraf! Weer leuk om mee te lezen / leven. Heel veel plezier!

Groet, Frank

• 21 Juli 2016 - 20:02

Hans Van Doorn:

Sinds wanneer pas jij democratie toe? Maar je hebt wel gelijk straks in de parken moet je vooral vroeg zijn. De ongelijkheid tussen blank en zwart blijf je de hele reis meemaken. Jullie gaan nog heel veel beleven. Veel plezier daar.