Walvissen en wijn - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Vincent Zaalen - WaarBenJij.nu Walvissen en wijn - Reisverslag uit Knysna, Zuid-Afrika van Vincent Zaalen - WaarBenJij.nu

Walvissen en wijn

Door: Vincent van Zaalen

Blijf op de hoogte en volg Vincent

13 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Knysna

We zijn net aangekomen in Stellenbosch. Het weer is wat wisselvallig wat even wennen is na een paar heerlijke dagen in Gansbaai. Twee dagen geleden dus daar aangekomen. Vrij laat gearriveerd door een paar stops (oorzaak prachtige koolzaadvelden) en een bezoek aan Schwellendam (een van de vier oudste steden van SA). Maar ook omdat we het huis niet konden we het niet vinden. Er bleek nog een ander kusweg te zijn in Gansbaai. Iemand was zo vriendelijk ons erheen te rijden. In Gansbaai hadden we huis gehuurd voor twee nachten. Mariska, de beheerster ontving ons. Bij de overdracht hoorde een gezamenlijke check van de inventaris. Hoewel we er een hekel aan hebben is het natuurlijk niet zo gek maar hier ging het wel heel erg ver. Elk dingetje werd geteld en gecheckt tot en met de bankstel en de prullaria op de tafel toe. Als wij een bankstel mee zouden nemen. Nou, dat bankstel zeker niet. Verder een lekker licht huis met uitzicht op zee. De reden voor ons om Gansbaai te bezoeken zijn walvissen die hier in de wintertijd vanuit Antartica naar toe komen om hun jongen te baren. De walvissen komen zo dicht langs de kust dat je ze ook daar kunt zien. Helemaal geweldig is natuurlijk met een boot de zee opgaan. Als je mazzel hebt dan komen ze pal naast de boot te liggen. Hoewel een rib uit je lijf die mogelijkheid om walvissen te zien natuurlijk pakken. Bij een bedrijfje uit Gansbaai hadden we 1,5 week geleden via internet voor 5 personen een trip van 2 uur geboekt. Om 10:00 uur vertrok de boot vanuit de haven van Gansbaai. We waren met zo’n 20 mensen aan boord. En dan is het wachten want garantie heb je niet. Na 15 minuten varen voeren we ter hoogte van de wijk “de Kelders” van Gansbaai maar toen was het ook flink raak. Eigenlijk overal walvissen. Je moet voorstellen dat de schipper de boot in rustig tempo naar de walvissen toevaart maar zo’n 100 meter ervoor zijn motor nagenoeg stilzet. Maar wel genoeg om er langzaam heen te drijven. Er zijn veel regels over waar de boten zich aan moeten houden en waarbij het belang van de walvissen voorop staat. Als ze dat op die manier doen dan zijn de walvissen heel relaxed en dat merkte we ook aan de walvissen die in plaats van wegzwommen juist heel dicht bij de boot kwamen. Op een gegeven moment zwommen er zo’n 7 walvissen rond de boot. Bijzonder is het diepe sonar geluid dat de dieren maken. Het geluid is eigenlijk met niets te vergelijken maar het is heel doordringend. De walvissen zwommen onder de boot door en als je je best zou doen hadden we ze zelf kunnen aanraken. Dat was overigens verboden. Na 20 minuten werd de kudde met rust gelaten en werd gezocht naar andere walvissen wat niet moeilijk was want zo waren letterlijk overal. In de middag op advies van een Gansbaaier een wandeling gemaakt langs een natuurgebied aan de kust totdat de we de zon dieprood in de zee zagen zakken. Ook vanaf de kust kon je walvissen goed zien maar niet te vergelijken met onze boottrip van die ochtend. Thuis de braai weer aangestoken. Op het menu vers gevangen vis die we die ochtend bij de haven hadden gekocht. We zijn er nog niet achter wat voor vis het was maar het was beslist geen zalm zoals ze zeiden. Vanochtend met Mariska de enorme inventarislijst weer doorgenomen. Toen koers gezet naar Stellenbosch. Tijdens de rit merken we dat we dichter bij Kaapstad komen. Het verkeer wordt veel drukker en dat is even wennen na die eindeloze rustig wegen. Mariska gaf ons nog de tip in Kaapstad niet in de auto zichtbaar mobiels of handtassen te hebben. Zelfs al je voor een stoplicht staat tikken ze je ruitje en gritsen je mobiel of tas uit je handen en zijn weg. We zijn gewaarschuwd. Naar Stellenbosch was het nog maar een klein stukje rijden dus we reden vroeg hier binnen. Tijd genoeg om de stad te bekijken. Stellenbosch is natuurlijk bekend om zijn goede wijnen en er zijn hier veel bekende Estates die in de diverse valleien liggen in de buurt liggen. Morgen hebben we mountainbikes gehuurd om een aantal wijnhuizen af te rijden en wijn te proeven. Het zal een natte bedoening worden want het weer is aan het omslaan en voor morgen is er veel regen voorspelt. Maar de omgeving is hier zo mooi, dan maar een nat pak maar leuker dan in de auto de wijnhuizen afrijden. Dank voor alle reacties. Leuk om ze allemaal te lezen. We blijven schrijven.

• 13 Augustus 2016 - 19:32

Marieke:

Prachtige reis maken jullie. Lijkt mij geweldig om walvissen te zien. Staat op mijn bucketlist. Nog veel plezier groet uit Woerden

• 13 Augustus 2016 - 20:16

Kees:

Hi. Het blijft mooi. Ik zou jou ook een keertje op de foto willen zien. Goede reis verder. Zus en ik zijn weer terug uit Ootnarsum. Hele leuke week gehad. Heerlijk eten. Het was een familie hotel. Dat heeft toch wel zijn bekoring. Alles goed geregeld.
    Enfin, jullie verder een goede reis en geniet ervan.
    Groeten aan de anderen en wellicht nog een verslag.
    Zus en Pa.

• 14 Augustus 2016 - 07:57

Rob:

Vincent, met verbazing gelezen over jullie belevenis whaleviewing echt zeer indrukwekkend de foto's die je gemaakt hebt, lijkt mij onvergetelijk. Ben benieuwd hoe het wijn proeven bevalt, misschien beter met de auto als op de fiets,met her voorspelde weer. Hier nu natuurlijk veel naar de OS kijken op de TV. De ene dag zijn de prestaties wat beter dan de andere, vraag me of jullie hier ook wat van mee krijgen tijdens jullie rondreis. Blijf schrijven en wederom veel plezier en bnlijf allen gezond (en nuchter) groet Rob

• 14 Augustus 2016 - 20:23

Hans Van Doorn:

Hallo Viincent en de anderen. Echt een super reis. De wijngebieden rondom Stellenbosch zijn inderdaad heel mooi. Jammer van het weer. denk aan de veiligheid in zkaapstad. Je zal zien dat alle hotels flink beveiligd zijn. Overdag merk je weinig maar in de avond gaat alles achter slot en grendel. Geniet nog van de komende dagen.