Tussen Nijlpaarden en Krokodillen - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Vincent Zaalen - WaarBenJij.nu Tussen Nijlpaarden en Krokodillen - Reisverslag uit Mbabane, Swaziland van Vincent Zaalen - WaarBenJij.nu

Tussen Nijlpaarden en Krokodillen

Door: Vincent van Zaalen

Blijf op de hoogte en volg Vincent

01 Augustus 2016 | Swaziland, Mbabane

t Lucia,
St Lucia, wat een heerlijke plaatsje is dat toch! Morgen vertrekken we naar Drakensberg en dan zijn we hier vier dagen geweest. Het is hier kwart voor tien in de avond en we hebben ons “ Braai eten” op. We logeren hier bij Oppi Rotse. Een enorm huis met diverse kamers, appartementen etc. We huren een deel van het huis. Daarbij hoort een buitentuin die deels overdekt is en natuurlijk voorzien is van een braai en grill stookplaats.

Even een overzicht wat wel allemaal hebben gedaan in St Lucia. St Lucia ligt aan een belangrijk en uniek natuurpark met de naam ISimangaliso. Uniek omdat daar verschillende ecosystemen door het zoute en zoete water bij elkaar komen. Daardoor leven hier planten dieren die bijna ergens anders voorkomen. Zo leeft hier een Bulshark in het zoetwater van de rivier. De eerste dag zijn we het ISimangaliso park doorgereden. Op verschillende plekken kun je dan uitstappen om van de dieren en het uitzicht te kunnen genieten. Het blijft oppassen voor de krokodillen. Ook de zee is dan regelmatig te zien. We zagen krokodillen, nijlpaarden, waterbokken, een zeearend en nog veel andere prachtige dieren. Rond 12:30 uur reden we het uiterste puntje van het park binnen, Cape Vidal. Cap Vidal is baai met strand hier bekend om zijn enorme schoonheid. Wat is de Indische Oceaan inderdaad prachtig! Metershoge donkerblauwe golven met steeds woeste witte schuimkragen. Begrijpelijk dat haaien, walvissen en dolfijnen hier graag leven. In de middag eens even niets gedaan en het strand bezocht vlak achter ons huis. Ook net zo prachtig en bijna geen mensen op het strand en dat is dan wel weer heel apart.

Gisteren hebben we eens lekker uitgeslapen. Ik was ondanks dat voornemen toch vroeg wakker. Je kunt in bed blijven liggen maar ook wat nuttigs doen. Daarom de auto gepakt en naar een car wash gereden. Na Kruger en Pigg Peaks was het ding, zowel van binnen als van buiten, enorm smerig geworden en laat ik daar nou net een hekel aan hebben. De Car wash hier is geen automaat maar gewoon een service waarbij mensen je auto van binnen en van buiten volledig schoonmaken. Ik ging voor de “full package”. Dat betekent simpel gezegd helemaal schoonmaken inclusief interieur, banden, velgen etc. En dat allemaal belachelijk goedkoop, 5 euro. Twee jongens waren bijna een uur met de auto bezig maar toen was hij weer blinkend, zowel van binnen als van buiten. Ongeschoolde arbeid is hier dan ook spotgoedkoop. Elke ondernemer heeft dan ook die ongeschoolde arbeiders in dienst. Het is spijtig maar het zijn altijd zwarte arbeiders die dat ongeschoold werk doen. Het lijkt een rolpatroon dat door de tijd heen flink is ingesleten en waar zowel blank als zwart niet makkelijk uitstappen. Er moet wel wat gebeuren voordat dat doorbroken is. Ons appartement wordt bijvoorbeeld iedere ochtend helemaal schoongemaakt en zelf de afwas wordt gedaan als je niet oppast. Een beetje een dubbel gevoel. Tuurlijk is dat fijn dat dat gebeurt maar minder prettig voelen we ons bij de rol van de, hoe zal ik het noemen, koloniale blanke waar je bij een bezoek aan Zuid Afrika haast ongemerkt lijkt in te glijden.

Gisteren een strand bezocht dat dicht tegen de monding van de rivier aanligt. In de monding van de rivier wonen heel veel Krokodillen en Nijlpaarden. Die liggen overdag voornamelijk in de zon niets te doen. Een klein stukje verderop begint het zandstrand waar wij onze middag hadden gepland. De verbinding tussen het nijlpaarden/krokodillen strand en ons zandstrand is gewoon open. Niet dat dat nou eng is hoor. Toen we daar eenmaal lagen vonden we het toch een gek idee, dat een paar honderd meter verderop krokodillen en Nijlpaarden net als wij liggen te zonnen.

In de middag met een boot de rivier op gevaren om Krokodillen en Nijlpaarden te zien. De boot voer langs diverse interessante plekken en de gids vertelde interessante dingen over deze dieren. Nooit geweten dat Nijlpaarden met 15 km per uur over de bodem heenlopen, op het droge 40 km per uur kunnen lopen. Nijlpaarden blijken enorm gevaarlijk. Gevaarlijker dan Neushoorns. Ook krokodillen zijn enorm snel, rennen 60 tot 70 kilometer en springen makkelijk 3 a 4 meter.

Na een paar dagen in de geweldig plaats st Lucia zomer te hebben gevierd, vertrekken we morgen naar Drakensberg. Het is een rit van een klein 500 km maar de weg is uitstekend. Linksrijden zijn we helemaal gewend. We stappen nog wel eens aan de verkeerde kant in maar daar blijft het dan ook wel bij. Daarnaast is het verkeer lang niet zo hectisch als bij ons in Nederland. Dus alles bij elkaar.....

• 01 Augustus 2016 - 16:08

Frank:

Wat een fraaie reis maken jullie. Het verslag leest, zoals we inmiddels van Vincent gewend zijn, lekker weg. Blijf genieten! Dan genieten wij mee! Groet, Frank

• 01 Augustus 2016 - 17:00

Zus:

Lieve vakantiegangers
    .Wij volgen jullie nog steeds.Kees krijgt geen mail van jullie maar lk stuur ze door. Liefs Zus.

• 01 Augustus 2016 - 17:05

Pa.Kees:

Hi familie van Zaalen/Verhagen.

Jullie zijn nu 8 dagen op reis en veel gezien. Hier is het vanwege bijna alle vakanties behoorlijk rustig. Het weer is redelijk, niet lekker warm. Geen politiek nieuws..
    Goede reis verder en geniet ervan.
    Groeten van Zus.

Pa/Keess.

• 01 Augustus 2016 - 19:43

Pauline :

Mooi verslag weer. Ik leef met plezier mee. Veel plezier!

• 01 Augustus 2016 - 21:11

Nici Marah Verhagen:

Wow, wauw, wow, wat een fantastische reis maken jullie toch en wat een ervaringen! Is er ook tijd voor "bezinking"!? Geniet verder met volle teugen van alles wat jullie nog tegen zullen komen. Ik reis met jullie mee.
    Liefs!

• 01 Augustus 2016 - 22:15

Maayke:

Opnieuw weer een mooi verhaal. Ik ga weer wen beetje terug in de tijd en bedenk, bakken jullie ook je eigen brood met meel, en bier? GENIET!

• 02 Augustus 2016 - 08:39

Rob:

Blijft natuurlijk een heel avontuur, je verslag is iedere keer weer een genot om te lezen. Ik
    Houd mijn kinderen op de jaarbeurs ook een beetje op de hoogte van alle gebeurtenissen
    En iedereen leeft met jullie mee. Blijf genieten, en blijf voorzichtig met alle activiteiten die
    Jullie nog gaan ondernemen.

• 03 Augustus 2016 - 06:46

Rob:

Fantastische reis! Zit hier behoorlijk jaloers te wezen. Goed geschreven trouwens, chapeau.
    Geniet ervan! Gr Rob